J. K. Rowling: Harry Potter

Aki nincs tisztában a történettel nem látta vagy olvasta annak az egész SPOILER!

Történet:

Ki ne hallott volna Harry Potterről a varázsló illetve mugli világban? Az árva varázsló kisfiúról, a Roxfort Boszorkány- és Varázslóképző Szakiskola diákjáról, a kviddics csapat 100 éve legfiatalabb fogójáról, aki megszólalásig olyan, mint az apja, csak a szeme, a szeme az anyjáé. 
Harry Potterről és két barátjáról Ron Weaslyről és a mugli származású, de az iskola legokosabb diákjáról Hermione Grangerről? 
A kis túlélő harcáról a Sötét Nagyúr, Voldemort ellen, a harcról amit nem ő választott, hanem úgy sózták rá amikor sikerült túlélnie a gyilkos átkot ami megölte rengeteg embert, a szüleit és lerombolta a házukat? 
Ki ne hallott volna az iskola igazgatójáról Albus Dumbledore-ról, a Roxfort Kulcs- és Háztájőrzőjéről a félóriás Rubeus Hagridról, a legndás lényekről, mint például a hippogrif? 
És Róla Akit Nem Nevezünk Nevén, Tudjukkiről, a Sötét Nagyúrról, Tom Denemről, Voldemortról?

Persze, hogy mindenki hallott róla, 7 könyv (+az új rész és a 3 kiegészítő ami nem tartozik hozzá a történethez), 8 film és a valaha volt legnagyszerűbb, legkidolgozottabb világ gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt. A sorozat amiért rengeteg gyerek elkezdett olvasni. Szóval nem kell elmondanom miről van szó, mindenki tudja.

Hogy ismerkedtem meg vele?

Nem terveztem, hogy elolvasom, én már kicsit kívül estem a nagy Harry Potter őrületből, anyáék se olvasták. Mindig mondták, hogy a film ijesztő, nem kicsiknek való. Nekem nem ez volt az esti mese. 

Két osztálytársam olvasta mire felmerült bennem 7. osztály előtti nyáron 12 évesen, hogy talán elolvashatnám. Akkor már egy másfél éve rendszeresen olvastam ifjúsági regényeket a SzJG-nek hála. 

Hát jó akkor nézzük meg benn van-e a könyvtárba? Meg is találtam. Ebből ilyen sok van és ilyen hosszú? Honnan tudjam, hogy melyik rész melyik, nincs beszámozva! Jó akkor irány haza, nem kérdezem meg a könyvtárost, mert miért is kérdezném? Akkor otthon felírtam netről a sorrendet. Vissza a könyvtárba, na jó, de nincs meg a 4.. Most mi legyen? Hát jó azért kiveszem az első hármat. 

Épp nyaraltunk a barátainkkal és családdal amikor elkezdtem olvasni. Ott a lány, aki fiatalabb nálam már olvasta, hát akkor méginkább el kell olvasnom!
És elolvastam az elsőt kb. két nap alatt, aztán amikor végre hazaértünk, mert (természetesen a 2. részt nem vittem magammal), a 2-at is és a 3-at. Egyszerűen magába szippantott, faltam az oldalakat. Na, jó de a könyvtárba nincs idő elmenni és nincs meg a 4. rész. Akkor vegyük meg neten! Probléma megoldva, a sorozatot a 4. résztől telefonon olvastam. Elkezdtem az elsőt valamikor augusztus vége fele. A suli évkezdő táborában éjszaka, amikor egyébként se aludt senki, kiolvastam a Főnix rendjét, a szülinapomon Szeptember 6-án befejeztem a 6-at. A végét pont a bulim előtt, megkönnyeztem. Buli végeztével kezdtem az utolsót. Másnap befejeztem. És vége volt a sorozatnak. Ősszel megnéztük tesómmal az összes filmet. Egy év múlva amikor a tesóm is beleszerelmesedett megvettem a sorozatot fizikailag is.

Vélemény:

IMÁDTAM, IMÁDTAM, IMÁDTAM!!! Fantasztikus, lenyűgöző, utánozhatatlan, izgalmas, vicces, letehetlen, pörgős, fordulatos. 

A stílusa gördülékeny, könnyed. A fordító remek munkát végzett. Angolul is olvasom a sorozatot, de nem vettem észre semmilyen félrefordítást, csak őszinte csodálatot érzek a fordító iránt minden tekintetben.

A világ a legkisebb részletekig kidolgozott. Ó igen a világ! Ahol seprűn repülnek, varázsló iskolába járnak, varázsolni tanulnak. Az egészet legszívesebben magadhoz ölelnéd és köszönöd szépen elég a mugli világból, mész a Roxfortba. De a bagolyra a levéllel hiába vársz így maradsz és elolvasod a könyvet, minél többször. Egyszerűen rendkívüli az egész remekmű, amit Rowling megalkotott. Olyan szinten sokrétű, hogy évek rajongása is kevés, hogy mindent átláss belőle és abból, amit elért. 

A Harry Potter kultuszkönyv lett, mindenhol ott van. A hatása hihetetlenül szerteágazó. 

Nem tudok róla normális véleményt írni, mint a többi könyvről. Annyira megkérdőjelezhetetlen, hogy ez a mű úgy tökéletes, ahogy van, feleslegesnek tűnik elkezdeni rizsázni arról mi tetszett benne, vagy mi kevésbé. A Harry Potter felette áll annak, hogy normális kritikát írjak róla. Meg az a helyzet, hogy jövő évben is itt ülnénk, ha elkezdeném sorolni azt a rengeteg nagyszerű dolgot benne.

Csak... Olvassa el mindenki és hagyja, hogy elvarázsolja.

A Filmek:

Szerintem a filmek is nagyon jól sikerültek bár a hangulat nem igazán egyezik helyenként a könyvvel(főleg a Félvér hercegben), de attól még nagyon jó filmek. A szereplők tökéletes választások az elején mindenképp. A 4. részben Harry kicsit fura hosszú hajjal aztán kicsit később csinálták meg az 5-et ott meg hirtelen nagyon furán néz ki. Ha valaki olvasta már a könyvet bátran ajánlom neki, de előbb olvassa el mindenképp!

A kedvencek:

A 30 napos Harry Potter kihívásom teljesítése pont ide illik:
  •  Melyik a kedvenc könyved a sorozatból? Nekem a kedvencem a 6. rész a Harry Potter és a félvér herceg. Azért mert ez a többihez képest olyan mint egy állomás, amin az utolsó rész előtt megpihensz és csak bővíted az ismereteidet a történettel, a világgal kapcsolatban, de úgy igazán nem sok történik. Plussz azért is, mert Harryt itt éri a legkevesebb atrocitás a többiektől és ez felüdülés az előző részhez képest. Thesztrál szőrnyit lemaradva mögötte az Azkabani fogoly.
  • Melyik a legkevésbé kedvelt részed a sorozatbol? A 2. Egyszerűen csak nem jön be annyira, mint a többi.
  • Ki a kedvenc karaktered? A kedvenc karakterem (a három főszereplőt nem számolva) Luna Lovegood. Mindenkivel kedves, nem szégyelli, hogy különc és nem veszi a szívére társai értelmetlen piszkálódásait, de még csak meg sem haragszik rájuk. Szórakoztató karakter és hűséges barátja a többi szereplőnek.
  • Ki az a karakter akit a legjobban utálsz? Akit legjobban utálok az nem más, mint Dolores Umbridge. Hatalommániás, öntelt, aranyvérmániás, túl rózsaszín, túl cicás, gonosz, kíméletlen és teljesen őrült.
  • Mi volt szerinted a sorozat legszomorúbb pillanata? Szerintem a legszomorúbb pillanat Dumbledor temetése vollt. Nem vagyok az a könyveken sírós fajta, de ezt én is megkönnyeztem kicsit.
  • Ki a kedvenc tanárod? A kedvenc tanárom Lupin, kár, hogy csak egy évig tanít. Az összes gyerekkel egyenlően bánik, bíztatja őket és az első sötét varázslatok kivédése tanár, aki normális dolgokat tanít.
  • Ki az a tanár, akit legkevésbé kedvelsz? Én legkevésbé Pitont szeretem, mert csak a saját házának kedvez a többit meg még hátráltatja is. Tudom sokan szeretik őt és tényleg nagyon hát... meglepő és megható ami kiderül róla, de velem ez nem feledteti el a másik 6 évet.
  • Melyik a kedvenc tantárgyad? A kedvenc tantárgyam a sötét varázslatok kivédése, mert ez a legizgalmasabb. De, ha mondhatok kettőt, akkor a bűbájtant is meg kell említenem. Mindig váltakozik, hogy éppen melyiket tartom kedvencemnek.
  • Melyik a legkevésbé kedvelt tantárgyad? A legkevésbé kedvelt tantárgyam a Bűbájtörténet ilyen tanárral és így, hogy senki se figyel, 
  • semmi értelme.
  • Melyik a kedvenc boltod az Abszol úton? Kedvenc boltom Ollivander pálcaboltja, olyan izgalmas, lehet pálcát venni. Úgy vennék egyet!
  • Melyik az a karakter, akit a halála után legjobban hiányoltál? Fred. Nekem ők Georgedzsal annyira egyformák voltak olyan mintha mindketten meghaltak volna. Imádtam őket és így a rengeteg tragikus halál között az övé fájt a legjobban.
  • Melyik könyvnek a legjobb a borítója? A tűz serlegének, tetszik az a zöld alapon aranyló csillámlás. Az első magyar kiadás borítóját nézem.
  • Melyik Trimágus Tusa próba a kedvenced? Az utolsó. Változatos és igazi próbatétel, nagyon összetett.
  • Ha rangsorolnod kéne a házakat a legszimpatikusabbal kezdve, milyen sorrendet állítanál fel? Griffendél, Hollóhát, Hugrabug, Mardekár.
  • Ki a kedvenc animágusod? Sirius.
  • Melyik a kedvenc horcruxod? A napló, mert az a legtrükkösebb.
  • Melyik az a szereplő, akiről többet szerettél volna olvasni? 
    Hát igazábol nem egy hanem kettő, mert a Weasley ikrekről szívesen olvastam volna többet. Jobban belegondolva viszont sokkal kíváncsibb vagyok egy vagy több könyvre, amik a Tekergőkről szólnak. Imádnám!
  • Mi a sorozat legviccesebb pillanata? 
    Számomra a legvicccesebb egy teljesen átlagos tanulós délután, amikor a tűz serlegében jóslástan házit kell írniuk és maguk találnak ki jóslatokat, amiben minimum hetente egyszer szörnyethalnak. Amire aztán kitűnőt kapnak.
  • Mi a sorozat legmeghatóbb pillanata? Dumbledore halála és temetése. Ez inkább szomorú szóval legyen az, amikor Harry elindul meghalni.
  • Milyen pozíciót szeretnél betölteni egy kviddicscsapatban? Fogó szeretnék lenni, mert bármennyire is mondják az ellenkezőjét, nekem ez tűnik a legbiztonságosabbnak és elég félős vagyok mindenféle sportban.
  •  Melyik a kedvenc varázslényed? 
    A kedvenc varázslényem a főnix, mert fenséges, gyönyörű, újjá tud születni, hasznos és valahogy az emberek fölött áll.
  • Mit gondolsz, mi lenne a te patrónusod? Egy papagáj kiskorom óta vonzódok hozzájuk, de sose tartottam egyet se, még csak nem is tudok sokat róluk, de szerintem mégis az lenne. Vagy egy delfin.
  • Melyik a kedvenc filmed? 
    Kedvenc filmem az Azkabani fogoly, mert olyan jó a hangulata.
  • Melyik filmet szereted legkevésbé? A titkok kamráját, ilyesztő.
  • Melyik a kedvenc mágikus képességed? Vagy a repülés vagy a hoppanálás/dehoppanálás. Nem tudok dönteni.
  • Ki a kedvenc Dursley családtagod? 
    Petúnia néni, főleg amikor kifakad és Lilyről beszél. Ettől függetlenül még mindig nem bírom csak három rossz közül választottam ki a legkevésbé rosszat.
  • Melyik a kedvenc varázslatod? Capitulatus, mert anélkül nyered meg vele a párbajt, hogy a másiknak ártanál. Emellett még a Petrificus totalus, ugyanazon okból. Jesszus, a Hugrabugban a helyem :D.

Ereklyék:

Voltam olyan szerencsés és elmehettem Londonba a 9 és 3/4 vágányra, képet a hatalmas sor miatt ugyan nem csináltam, de a boltban jól bevásároltam és ez is elég volt. Valamit azért elmond a rajongásom mértékéről, hogy egy egész napnyi Londoni séta után amikor, már alig bírtam emelni a lábam, kilométerek óta csak csoszogtam, akkor bementem a Harry Potter boltba és minden fáradságomról megfeledkeztem! Visszafelé kezemben nagy szatyorral és jóval könnyebb pénztárcával (igen a bolt.. khm khm.. enyhén drága) szerintem még szökdécseltem is.
Az itt vásároltakon kívül is van sok ereklyém. Nem elég, de becsületesen gyüjtögetem tovább. A kicsit hiányos (feledékeny vagyok) gyűjteményem:

Ajánlom gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt!

Mini értékelések a részekről egyesével:

Harry ​Potter és a bölcsek köve:
Jajj de jó, hogy elkezdtem olvasni! De miért nem hamarabb? Hogy gondolhattam hogy ezt nem kell elolvasnom? Milyen bolond voltam! Aranyos kezdés, imádom , amikor bevásárolnak az iskolába!

Harry ​Potter és a Titkok Kamrája:
Azt hiszem ez a legkevésbé kedvenc részem. De még így is messzemenően fantasztikus.

Harry ​Potter és az azkabani fogoly:
Magyar olvasás: Egyik kedvenc rész, a filmet is jól megcsinálták belőle.
Angol: Örülök, hogy elolvastam angolul is. Ugyan lassabban haladtam vele, mint szerettem volna. Mindig tetszik, amikor eszembe jut, hogy egy-egy különleges szó mi a magyarban és rájövök, hogy milyen marha jól és részletesen lett lefordítva. Megint a hatalmába kerített mennyire utálom Wormtailt.
Sok dolog újra lesokkolt. Utólagos tudás alapján olyan szomorú jelenet amikor a Három seprűben Harry azt hiszi megtud mindent Siriusról. Úgy sajnálom szegény szerencsétlen embert az életét is feláldozta volna és fel is áldozta a barátaiért erre most úgy beszélnek róla, mintha a legelvetemültebb gonosz lenne. Minden Peter Petegrew miatt! Akiben megbíztak, akiben nem volt annyi tartás, hogy ne árulja el a barátait akik az életüket és Harry életét bízták rá!! Még volt képe Siriusra kenni az egészet és ráadásnak megölni egy tucat muglit is! Sirius 12 nyomorúságos évet töltött az Azkabanban Peter miatt és a legmegdöbbentőbb, hogy gyakorlatilag önként vonult, meg se próbálta letagadni az el nem követett bűneit! És miért? Mert annak ellenére, hogy nem ő árulta el őket és sose tett volna ilyet, ő javasolta azt a patkányt, aki végül megtette. Saját magát bűntette 12 évnyi minden boldogságtól, pozitív gondolattól mentes, borzalmas és őrületbe kergető azkabani évvel, miközben végig tudta, hogy mindenki nyomorult barát árulónak és elvetemült gonosz gyilkosnak, Voldemort szolgájának hiszi. Az már csak hab a tortán, hogy ezek után SE ölte meg Petert amikor pedig megtehette volna és megérdemelte volna, de ő nem gyilkos. Hát igen Sirius egyértelműen az egyik kedvenc szereplőm. jó lenne olvasni a diákkorukról mindig imádom az arról szóló visszatekintéseket.

Harry ​Potter és a Tűz Serlege:
Eseménydús, Harry kezd felnőni, kellet már ide ez a kis haragszomrád Ronnal, így volt igazán hiteles. A vége wow.

Harry ​Potter és a Főnix Rendje:
Nagyon eseménydús és a leghosszabb kötet. Umbridge-t ki nem álhatom, borzalmas nőszemély. Harryt megértem az elején, de nem jó embereken vezeti le a feszültségét. A vége: végre, végre megérte a több száz oldalnyi hazugnak nevezés! Szegény Sirius, hiányozni fog, nem érdemelte meg először az Azkaban aztán bújkálás a vadonban, a házban aztán halál, nem jó ez így.

Harry ​Potter és a Félvér Herceg:
Másik kedvenc rész, de eből a film nem lett olyan jó. Tetszik a könyv hangulata. A végét megkönnyeztem.
Angol olvasás: Sokkal de sokkal lasabban haladtam vele, mint szoktam. Ez a kedvenc részem, de olyan lehangoló tud lenni, amikor azt a könyvet, amit egyébként három nap alatt simán kiolvasnál majdnem egy hónapig olvasod!

Harry ​Potter és a Halál ereklyéi:
Hiányzik a Roxfort, ez egy rendhagyó rész lett, nem jön be nekem annyira ez a vadonban bújkálás, de az igaz, hogy hiánypótló a sorozatban. Ez egy fenomenális sorozat úgy ahogy van imádtam, mindenkinek el kéne olvasnia legalább pár részét.
A Harry Potter és az elátkozott gyermekről az értékelésem: https://molybirodalom.blogspot.com/2016/11/j-k-rowling-john-tiffany-jack-thorne.html


Értékelés: 10/10*****


Olvasd el! Nem lehet kihagyni!


Kiemelt bejegyzés

On Sai: Artúr (Szivárgó sötétség 3.)

Molyos adatlap Sziasztok! Derült égből villámcsapásként tudom, de új blogposzt született! Az első az évben! Tudom, csúnyán elhanyagolta...

Címkék

romantikus értékelés könyv fantasy kedvenc KMK ifjúsági a hónapban olvasott könyveim kritika vörös pöttyös sorozat Blogprojekt booktag havi összegző Sarah J. Maas film kaland Cassandra Clare Arany pöttyös történelem Üvegtrón angol nyelven VII.Könyvmoly Párbaj Árnyvadászok ACOTAR Joss Stirling On Sai kihívás komoly tündérek Harry Potter LOL karácsony lista Book A Sloth Box Leiner Laura Outlander Rubin Pöttyös időutazás manó könyvek scifi Delta Vision J.K.Rowling Lélektársak Maxim Kiadó Summer Forever Projekt móra kiadó vígjáték Agave kiadó Alexandra kiadó Dream válogatás Gabo kiadó Gaura Ágnes Halloween Kedvenc karakterek Kedvenc kiadó Kedvenc író Könyvfesztivál Leigh Bardugo Mini-Könyvklub 7. Tilos az Á könyvek angyalok ikrek krimi thriller trilógia vizek vámpírok zafír pöttyös A Karib-tenger kalózai A varázslók-trilógia Along for the ride Atheneum Borbíró Borbála Colleen Hoover Crystal Debora Geary Erin Morgenstern Fumax Hatalom trilógia Holdbéli krónikák Jennifer L. Armentrout Kaméleon könyvek Kerstin Gier Maggie Stiefvater Magyar vándor Misty Modern boszorkány Phoenix Read-a-thon Richelle Mead Rick Riordan Sarah Dessen Vámpírakadémia borítók cirkusz dan wells disztópia horror karel capek könyvesdoboz városok Álom két keréken Éjszakai cirkusz 100 A különös Wilcox lányok A mobil Anna és a francia csók Cartaphilius Egy ikerpár titkos naplója Egymás szemében Fabrice Colin Főnix Kiadó Gayle Forman Hollófiúk Időfutár Jojo Moyes Kelly Oram Kiera Cass Kiválasztottak Legenda Legszebb könyvborítók Libri London vámpírjai Luxen sorozat Marie Lu Mielőtt megismertelek NA Nyereményjáték Salazar bosszúja Sky Stephen King Szent Johanna Gimi Szivárgó sötétség Szűcs Vanda a lány a vonaton a néma lány az ördög egyetlen barátja beth flynn démonok frankenstein hans rosenfeldt harc a szalamandrákkal izgalmas kass morgan kilenc perc krakatit költészet mary shelley michael hjorth milk and honey mutáció napló nem akarlak megölni nem vagyok sorozatgyilkos nyomozás pablo de santis paula hawkins párizsi rejtély retelling robin cook rossz rupi kaur sebastian bergman spanyol krimi szörnyeteg úr tej és méz vakság vers véres zene