Leigh Bardugo: Six ​of Crows (Six of Crows 1.) (Grishaverse)

“No mourners.”
“No funerals.” 
('Nincsenek gyászolók.' 'Nincsenek temetések.')
Spoilerek ki vannak feketézve. Angolul olvastam, a magyar fordítás még nem készült el. Az idézeteket angolul írtam ki, de lefordítom magyarra, ahogy tudom. 


Fülszöveg:

Ketterdam: nyüzsgő nemzetközi kereskedelmi csomópont, ahol jó pénzért minden megkapható, és ezt senki nem tudja jobban, mint Kaz Brekker, a kivételes tehetségű bűnöző. Kaz veszélyes küldetésre kap megbízást, és cserébe olyan gazdagságot kínálnak neki, ami legvadabb álmait is felülmúlja. Egyedül viszont képtelen sikerre vinni a vállalkozást…

Egy bosszúszomjas elítélt.

Egy szerencsejáték-függő mesterlövész.

Egy különleges múltú szökevény.

Egy Kísértet néven ismert kém.

Egy varázserejét a nyomornegyedben kamatoztató szívtörő.

Egy tolvaj, aki a leglehetetlenebb helyzetekből is kiszabadul.

Hat veszélyes törvényenkívüli és egy lehetetlen vállalkozás. Kaz csapata az egyetlen, ami megmentheti a világot a pusztulástól – ha előbb ki nem nyírják egymást.

"Six people, but a thousand ways this insane plan could go wrong."(Hat ember, de ez az őrült terv ezer féle képpen tud elromlani.)
Vélemény:

A Grisha trilógiával voltak komoly bajaim, mint az idegesítő főszereplő szerelmespár, unalmas részek, kiszámíthatóság és fura történések. Ezt a könyvet mégis megvettem, mert rengetegen dicsérték és mindenki hangsúlyozta, hogy jobb, mint a trilógia. Ó, de még mennyivel! Imádtam!

Először is a borító gyönyörű, nekem puhakötéses, szóval nem színesek a lapszélek, de így is szeretem. <3

Az alapötlet, amit a fülszöveg jól leír már kapásból szuper történetnek tűnt. 6 bűnöző, egy lehetetlen küldetés.

Elkezdtem tehát olvasni. Borzalmasan lassan haladtam vele, de ez teljes mértékben az én hibám volt. Két percenként szótáraznom kellett, mert ha nem tettem annyira feltorlódtak az ismeretlen szavak, hogy érthetetlen lett a szöveg nagy része. Így hát, mint a jó kisdiák szótáraztam (telefonnal, azért mazochista nem vagyok! :D) folyamatosan és reménykedtem, hogy lassan belelendülök. Örülök, hogy nem az elsők között olvastam ezt angol könyvként, mert ha így lett volna, lehet simán abbahagyom. De az angol könyvek titka, hogy az eleje mindig ijesztően nehéz, de nem szabad feladni, mert később jobb lesz. És végre valahára így is lett, egyre kevesebbet kellett szótáraznom, gyorsabban haladtam, jobban élveztem a könyvet.

A Grisa trilógiával a legnagyobb bajom az volt, hogy Alina szemszögéből néztük illetve, hogy kevés szereplőt tudtam megkedvelni. Itt távolról sem ez volt a helyzet. Mondhatjuk, hogy 5 szemszögből(igen egyikőjüknek nincs szemszöge) láttuk a történetet (+2 egy az elején egy a végén) és én mindannyiukat megszerettem, valakit jobban, valakit kevésbé. Nézzük őket.

"“Who'd deny a poor cripple his cane?” “If the cripple is you, then any man with sense.”" 
('Ki tagadná meg egy szegény bénától a botját?' 'Ha az a béna te vagy, akkor bárki akinek van sütnivalója.')
A kedvenc férfi főszereplőm egyértelműen Kaz. Kaz egy bűnöző zseni. Imádom a zseniket, őt is. Kaz személyiségét erősen megváltoztatta a múltja, ami hatással van a jelenére. Dirtyhands(a beceneve) kegyetlen és számító. Tervez, lő és célba talál. Mindig. Ketterdam szerte félnek tőle. Ó, szegény szegény kisfiú. Épp hogy csak sínen voltak, az apjuk halála után a bátyjával, mire rútul átverték őket, elszegényedtek, elkapták a himlőt. Kaz egy napot töltött hullák között majd a testvére holttestébe kapaszkodva úszott vissza a városba. Fúúúúj. Őszintén, ki csodálkozik, hogy szegény olyan lett, amilyen? Borzalmas gyorsasággal kellett felnőnie egy kegyetlen világban. Nem akart ő lenni az áldozat, meg akarta bosszulni a testvérét, így mindent megtett, hogy ezt elérje. Szörnnyé vált, hogy megmeneküljön a szörnyek elől, hogy jobb legyen náluk. Nagyon erős háttérsztorija van.
"Brick by brick, I will destroy you."(Tégláról téglára foglak elpusztítani.) 
Imádtam a humorát, az eszét, ahogy gondolkodott, az erősségeit és a gyengeségeit. Kaznek a kesztyűi a gyenge pontjai. Az után a szörnyű nap után a hullákkal, nem állhatja az emberi érintést, ezért jár teljesen beöltözve, kesztyűben. Fantasztikus volt látni, ahogy egyre több érzelmet megenged magának Inej felé. Nem tudom a vége ezt mennyire változtatja meg, hiszen azt mondja engedte a régi énjének, hogy előjöjjön, de ezt nem engedheti meg magának ezért visszacsúszik a Brekker-Dirtyhands énjébe. 
"“Scheming face,” Inej murmured. Jesper nodded. “Definitely.”"('Cselszövő arc' mormolta Inej. Jesper bólintott 'Határozottan.')
Manipulál és kívülről olyan mintha tévedhetetlen és sérthetetlen lenne. Mindig van újabb trükkje, meglepetése, félelmetesen bízik saját magában, az ösztöneiben, az eszében. Lenyűgöző nézni őt, ahogy a halál szélén táncol folyamatosan. Imádom őt, nincs mese.
"He needed to know she believed in him."('Tudnia kellett, hogy a lány hisz benne.')
Inej a kedvenc női főszereplőm. Eszméletlen a csaj. Csak megy és megy és megy, mindegy milyen magas fal állja az útját, ő felmászik a tetejére anélkül, hogy bárki is észrevenné őt. Badass és jószívű egyszerre. Kazzel nagyszerű csapatot alkotnak, szüksége van rá a fiúnak. Tetszett, hogy a végén nem adta fel újdonsült álmát két szép szóért Kaztól. És ezt úgy mondom, hogy nagyon-nagyon drukkolok nekik, hogy összejöjjenek, de Kaznek tényleg meg kell nyílnia ehhez legalább Inej előtt. A lány nem érheti be kevesebbel. 
"One minute he made her blush and the next he made her want to commit murder."(Egyik pillanatban elpirult miatta a következőben meg akarta ölni.)
Inejt és Kazt tehát nagyon hamar megkedveltem Ninával együtt. Nina egy grisa. Vele létre is jött egy kis kapcsolat eközött és az előző trilógia között. Nina nehéz helyzetben van a szíve két felé húzza (nem szerelmi háromszög). Követ el hibákat, de folyamatosan azon van, hogy ezeket helyrehozza. Nagyon erős, nem engedi, hogy mások a földre lökjék őt, határozott. Ami a szívén az a száján és ezt nagyon értékelem a karaktereknél. Inejzsel pedig imádtam a barátnős jeleneteiket. Nagyon remélem, hogy átvészeli a végén történtek ellenére. Én hiszem, hogy erősebb, mint a jurda parem. Érdekes kapcsolata van Matthiasszal a következő főszereplőnkkel.
"“We are all someone's monster.”" ('Mindannyian valaki szörnyetegei vagyunk.')
Matthias drüskelle, vagyis boszorkányvadász, magyarul a grisákat keresi és "bíróság elé állítja" a csapatával. Minden grisát, akit csak sikerül elfogniuk, mindegy, hogy nem követett el semmit. Minden grisa születésétől fogva bűnös, így tartják a fjerdaiak. Matthias összeakadt tehát Ninával a múltban, történtek köztük dolguk, amik oda vezettek, hogy a könyv során amikor először találkoznak Matthias meg akarja fojtani Ninát.
"„It's not natural for women to fight.” „It's not natural for someone to be as stupid as he is tall, and yet there you stand. (…)”"('Nem természetes a nőknek harcolniuk.' 'Nem természetes, hogy valaki olyan hülye legyen, mint amilyen magas, és mégis ott állsz.')
A kapcsolatuk sokkal összetettebb ennél. Mindketten a másikat tartják szörnynek. Sőt nem is a másikat, hanem a népük a másik népét tartja szörnynek. Érdekes egy felállás, elgondolkodtam rajta. Matthiasnak komoly döntéseket kell hoznia, megkérdőjelezni mindent, amit eddig tanult. Az elején őszintén nem bírtam, de aztán észhez tért, megváltozott és őt is megszerettem. Szurkolok neki és Ninának.
"“The life you live, the hate you feel – it’s poison. I can drink it no longer.”" ('Az élet, amit élsz, a gyűlölet, amit érzel – méreg. Nem tudom tovább inni.')
Akit nem tudtam annyira megszeretni, mint a többieket az Jesper. Félreértés ne essék szeretem őt, a humora fantasztikus, az alakuló kapcsolata is érdekes Wylannel, de túl keveset tudunk meg róla. Amit megtudunk az se mindig járul hozzá ahhoz, hogy szeressem. A szerencsejáték szenvedélyét egyszerűen nem tudom átérezni. Eljön otthonról egyetemre, majd betéved egy szórakozóhelyre és rákap a szerencsejátékra, kimarad, eljátssza az összes pénzét, hiteleket halmoz, hazudik az apjának. Ő nagyon bele lett rakva a vicces sidekick szerepkörbe.
"Jesper always felt better when people were shooting at him. It wasn't that he liked the idea of dying (in fact, that potential outcome was a definite drawback), but if he was worrying about staying alive, he couldn't be thinking about anything else."(Jesper mindig jobban érezte magát, amikor lőttek rá. Nem mintha szerette volna a halál lehetőségét(valójában ez a lehetséges fejlemény egy határozott hátrány volt), de ha azon aggódot, hogy maradjon életben, akkor nem tudott semmi másra gondolni.)
Wylannek nem volt szemszöge, de őt is megszerettem. A végén meglepődtem az apa kegyetlenségén és a gyerekkorán. A szóváltásait Jesperrel bírtam. :D
"“I don’t want to kill people, not really.” “That’s a solid policy until people want to kill you. And in our line of work that happens a lot.”"('Nem akarok embereket ölni, nem igazán.' 'Ez egy szilárd irányelv addig, amíg nem akar valaki téged megölni. És a mi munkakörünkben az sokat előfordul.')
Mind a hatan küzdenek. A világ újra és újra a földre taszítja őket, ők pedig újra és újra felállnak. Mindannyian más módszert találtak ki, hogy túléljék a mát, aztán a következő napot és az azutánit. Napról napra élnek. 
Nekem is meg kell említenem, hogy tényleg jobb lett volna, ha pár évvel idősebbek. Nem változtatott volna semmit, akkor is fantasztikusak lettek volna, de talán egy kicsit könnyebb lett volna elképzelni azt a szintet, amin ők állnak. Egyébként engem annyira nem zavart, ez egy YA könyv. 
Imádom, hogy így összekovácsolódtak egy csapatba, mindig is szerettem az ilyeneket.
"The water hears and understands. The ice does not forgive."(A víz hallgat és ért. A jég meg nem bocsát.)
A történet egy kicsit lassan indul. Ezt így elsőre a hiányos angoltudásomnak tudom be(28 szót írtam ki, annál is többet szótáraztam és ebből 25 a könyv elején), meglátjuk újraolvasás után mit fogok gondolni róla. De amikor beindul végre, akkor le sem tudod tenni. Folyamatosan pörögnek az események közben pedig folyamatosan kapunk visszaemlékezéseket a szereplők múltjából. Kazé rendesen lesokkolt. A többieké is durva.

A világ már a grisa trilógiában is tetszett. A grisák erejének a leírása új és tetszetős. A helyszínek ebben viszont sokkal jobbak voltak. Ketterdam a maga veszélyes, bűnözőkkel teli sötétségével. Az Ice Court a szörnyűségekkel, a csodákkal és a védelmi rendszerrel. Imádtam.

Nem tudtam számítsak-e függővégre, reméltem, hogy nem az lesz. Az lett. Kell a következő rész!!
"What bound them together? Greed? Desperation? Was it just the knowlegde that if one or all of them disappeared tonight, no one would come looking?" (Mi kötötte össze őket? Mohóság? Kétségbeesés? Vagy csak a tény, hogy ha valamelyikük, vagy mindannyian eltűnnének ma éjjel, akkor senki nem keresné őket?)
Összegezve a karakterek vitték a pálmát Kaz, Inej, Nina, Matthias, Jesper, Wylan. Imádom illetve szeretem őket. A szerelmi szálak nem bontakoznak ki igazán, de nem bántam, mert amikor kicsit rájuk kerül a hangsúly akkor egyedi és nagyon cuki. Komolyan, ilyen kifejezését a szeretetnek/szerelemnek még nem láttam, pedig olvastam már egyet, s mást. Alig várom, hogy többet is megtudhassak róluk. 
"He needed to tell her…what? That she was lovely and brave and better than anything he deserved. That he was twisted, crooked, wrong, but not so broken that he couldn't pull himself together into some semblance of a man for her. That without meaning to, he'd begun to lean on her, to look for her, to need her near. He needed to thank her for his new hat."(Na, itt teljesen elolvadtam. Nem fordítom le kicsit spoileres, aki nem tud angolul majd meglátja a magyarban. :D)
A tolvajos, tervezős, betörős sztori teljesen lenyűgözött, egy élmény volt nézni őket, ahogy újabb és újabb helyzeteket/problémákat oldanak meg. Kicsit a Szemfényvesztőkre emlékeztetett és mivel az az egyik kedvenc filmem ez határozottan bók a részemről. Kicsit sötétebb volt, de sok egyezést és hasonlóságot találtam. 
"„One day you'll run out of tricks, demjin.” „You'd better hope it's not today.”"('Egy nap kifogysz a trükkjeidből démon.' 'Reméld, hogy ez a nap nem ma van.')
Egyedi, szórakoztató, izgalmas, letehetetlen, humoros, fordulatos, ZSENIÁLIS! 
A következő részt akarom olvasni!
A fél csillag levonás az elejéért van meg egyéb apróságokért. Újraolvasás után ez majd még változhat, de elsőre az egész könyvet nézve nem voltam 100% megelégedve vele.
Mindenkinek ajánlom! Azoknak is akiknek nem tetszett vagy nem is olvasták a Grisa trilógiát.

10/9
Olvasd el!

Magyarul is nemsokára megjelenik a Könyvmolyképző Kiadó gondozásában, úgy mint az írónő eddigi könyvei. Pontos dátumot még nem tudni, de vagy idén vagy jövőre kiadják.

Képek: Pinterestről

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kiemelt bejegyzés

On Sai: Artúr (Szivárgó sötétség 3.)

Molyos adatlap Sziasztok! Derült égből villámcsapásként tudom, de új blogposzt született! Az első az évben! Tudom, csúnyán elhanyagolta...

Címkék

romantikus értékelés könyv fantasy kedvenc KMK ifjúsági a hónapban olvasott könyveim kritika vörös pöttyös sorozat Blogprojekt booktag havi összegző Sarah J. Maas film kaland Cassandra Clare Arany pöttyös történelem Üvegtrón angol nyelven VII.Könyvmoly Párbaj Árnyvadászok ACOTAR Joss Stirling On Sai kihívás komoly tündérek Harry Potter LOL karácsony lista Book A Sloth Box Leiner Laura Outlander Rubin Pöttyös időutazás manó könyvek scifi Delta Vision J.K.Rowling Lélektársak Maxim Kiadó Summer Forever Projekt móra kiadó vígjáték Agave kiadó Alexandra kiadó Dream válogatás Gabo kiadó Gaura Ágnes Halloween Kedvenc karakterek Kedvenc kiadó Kedvenc író Könyvfesztivál Leigh Bardugo Mini-Könyvklub 7. Tilos az Á könyvek angyalok ikrek krimi thriller trilógia vizek vámpírok zafír pöttyös A Karib-tenger kalózai A varázslók-trilógia Along for the ride Atheneum Borbíró Borbála Colleen Hoover Crystal Debora Geary Erin Morgenstern Fumax Hatalom trilógia Holdbéli krónikák Jennifer L. Armentrout Kaméleon könyvek Kerstin Gier Maggie Stiefvater Magyar vándor Misty Modern boszorkány Phoenix Read-a-thon Richelle Mead Rick Riordan Sarah Dessen Vámpírakadémia borítók cirkusz dan wells disztópia horror karel capek könyvesdoboz városok Álom két keréken Éjszakai cirkusz 100 A különös Wilcox lányok A mobil Anna és a francia csók Cartaphilius Egy ikerpár titkos naplója Egymás szemében Fabrice Colin Főnix Kiadó Gayle Forman Hollófiúk Időfutár Jojo Moyes Kelly Oram Kiera Cass Kiválasztottak Legenda Legszebb könyvborítók Libri London vámpírjai Luxen sorozat Marie Lu Mielőtt megismertelek NA Nyereményjáték Salazar bosszúja Sky Stephen King Szent Johanna Gimi Szivárgó sötétség Szűcs Vanda a lány a vonaton a néma lány az ördög egyetlen barátja beth flynn démonok frankenstein hans rosenfeldt harc a szalamandrákkal izgalmas kass morgan kilenc perc krakatit költészet mary shelley michael hjorth milk and honey mutáció napló nem akarlak megölni nem vagyok sorozatgyilkos nyomozás pablo de santis paula hawkins párizsi rejtély retelling robin cook rossz rupi kaur sebastian bergman spanyol krimi szörnyeteg úr tej és méz vakság vers véres zene